Witamy na oficjalnej stronie Zespołu Szkół Publicznych w Błędowie!

Aktualności

22 marca 2013 19:00 | Aktualności

22.03.2013 - Matematyka dla każdego - innowacja programowa realizowana w kl. IV SP

„Matematyka dla każdego”, to tytuł innowacji programowej realizowanej w klasie IV w SP w Błędowie.

Autorem innowacji i jej realizatorką jest nauczycielka matematyki w tej klasie p. Teresa Franaszek. Jak sama mówi, motywacją do jej opracowania i głównym celem jest sprawienie, by uczniowie polubili matematykę, ponieważ panujące stereotypy co do tego przedmiotu z góry przekreślają osiąganie dobrych wyników przez przeciętnego ucznia. Bo już na samym początku II etapu edukacyjnego uczeń dowiaduje się, np. od rodziców, że matematyka jest trudna, „pewnie będziesz miał kłopoty, bo i ja miałem” itp. – z góry nastawia się do niego anty, nie lubi go i niechętnie się uczy.

Poprzez realizowane zadania uczniowie przekonują się o powszechności matematyki w życiu codziennym. Wykonując manualne, plastyczne czynności utrwalają pojęcia i zasady matematyczne, przełamują bariery i stereotypy, mogą się wykazać i uzyskać dobre oceny nawet przez słabych uczniów.

Niektóre zadania, np. prace plastyczne „w krainie prostokątów”, czy wyszywanie kątów, obręczy, asteroid uczniowie mogli wykonywać w domu przy pomocy, czy wspólnie z rodzicami. I właśnie o to chodzi, by rodzic więcej czasu poświęcił swemu dziecku. Szczególnie potrzebne to jest uczniowi klasy IV, dla którego tak wiele w szkole się zmieniło, tak wiele innego, nowego. Przy wspólnym wyszywaniu np. okręgów mama może nie tylko odpytać dziecko własności tych figur, ale też wiele dowiedzieć się o relacjach panujących w klasie.

Wykonane prace plastyczno-artystyczne wykorzystywane są na kolejnych lekcjach. Np. ćwicząc rozwiązywanie zadań problemowych uczniowie dokonują pomiarów budowli z wykonanych przez siebie prac i obliczają ile farby trzeba kupić, by pomalować frontową ścianę budynku, czy ile wywrotek pisaku potrzeba na wywiezienie drogi, ile opakowań nawozu do pielęgnacji trawnika. Poprzez takie praktyczne obliczenia uczniowie szybciej opanowują umiejętność obliczania pól i jednostki powierzchni, skalę, a co najważniejsze, widzą potrzebę praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym.

Przeczytano: 542 razy.| Wydrukuj|Poleć znajomemu|Do góry

22.03.2013 - Matematyka dla każdego